Vereniging van Eigenaren

U bevindt zich hierzo: Home | Ik ben huurder | Vereniging van Eigenaren

Vereniging van Eigenaren

In een gebouw met huur- en koopwoningen is een Vereniging van Eigenaren verplicht. U bent hier als huurder geen lid van, maar u kunt er wel mee te maken krijgen.

Wat is een Vereniging van Eigenaren?

In een gebouw of gebouwencomplex met meer dan een eigenaar is een Vereniging van Eigenaren (VvE) wettelijk verplicht. De VvE bestaat uit alle eigenaren van koopwoningen. Wie een woning koopt, wordt automatisch lid van de vereniging. WonenCentraal is ook lid van de vereniging, als eigenaar van de huurwoningen.  

De VvE is verantwoordelijk voor het onderhoud van het gebouw. Dagelijks onderhoud, zoals het schoonmaken van de trappenhuizen of de lift repareren, maar ook groot onderhoud, zoals het gebouw schilderen of het dak isoleren. Alle eigenaren delen de kosten van het onderhoud.  

Kosten van onderhoud

Als huurder betaalt u niet mee aan de kosten voor het onderhoud van uw gebouw. Dit betaalt wonenCentraal, als eigenaar van de huurwoning.  

U betaalt wél een maandelijks bedrag voor de servicekosten van uw gebouw. Dit zijn kosten voor bijvoorbeeld:

  • de huismeester 
  • de centrale verwarming 
  • de binnentuin
  • de schoonmaak van algemene ruimten.  

Alle huurders en eigenaren betalen hieraan mee.

De VvE stelt het totale bedrag van de servicekosten jaarlijks vast. Het bedrag wordt verdeeld over alle eigenaren. Daarna berekent wonenCentraal de kosten door aan de huurders.  

U krijgt elk jaar vóór 1 juli een brief met uw nieuwe huurbedrag. Hierin staat ook het nieuwe voorschotbedrag voor de servicekosten.  

Toestemming van de VvE bij verbouwing

Als u wilt verbouwen, heeft u in sommige gevallen vooraf de toestemming van de VvE nodig. Het gaat dan om een verbouwing aan een gemeenschappelijk deel van het gebouw. Bijvoorbeeld als u een zonnescherm, een dakkapel of dubbel glas wilt aanbrengen.  

WonenCentraal vertegenwoordigt de huurders in de VvE. Wij vragen voor u toestemming van de VvE voor de verbouwing. Soms kan dat alleen via een stemming in de jaarlijkse ledenvergadering van de VvE. In dat geval kan het lang duren voordat u weet of u kunt gaan verbouwen.  

Experiment: stemrecht voor huurders

In 2012 is wonenCentraal gestart met een experiment om huurders stemrecht te geven in de Vereniging van Eigenaren van hun complex.  

Huurders krijgen dan via een volmacht het recht om mee te stemmen over onderwerpen die hen direct aangaan en waar zij aan meebetalen. WonenCentraal behoudt het stemrecht over andere onderwerpen.  

Bijvoorbeeld:

  • De VvE stemt of het gebouw dit jaar een schilderbeurt moet krijgen. U stemt als huurder niet mee, want u betaalt ook niet mee aan de kosten van de schilderbeurt.
  • De VvE stemt over de kleur die het gebouw moet krijgen. U stemt als huurder wél mee.
  • De VvE stemt over hoe vaak er wordt schoongemaakt. U stemt als huurder wél mee, want u betaalt mee aan de schoonmaak via de servicekosten. 

Als dit experiment voor huurders én eigenaren goed uitpakt, wil wonenCentraal het in meer VvE-gebouwen introduceren.  

Vragen en reparatieverzoeken

WonenCentraal blijft uw aanspreekpunt voor vragen en reparatieverzoeken. Ook als er een reparatie nodig is van een gemeenschappelijk deel van het gebouw, bijvoorbeeld een lift of een toegangsdeur.  

U belt wonenCentraal met een reparatieverzoek en wonenCentraal meldt het verzoek bij de VvE of de VvE-beheerder.  

De VvE is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reparatie. WonenCentraal let erop dat de reparatie wordt uitgevoerd.  

Overlast

Bij overlast kunt u het beste eerst gaan praten met degene die de overlast veroorzaakt. Heeft dit geen resultaat, meld dan de overlast bij wonenCentraal.  

Is degene die de overlast veroorzaakt een huurder, dan bemiddelt wonenCentraal.  

Gaat het om een eigenaar van een appartement, dan moet wonenCentraal de VvE hiervoor inschakelen.  

Omgekeerd kan de VvE ook wonenCentraal aanspreken op overlast van een huurder.  

Zelf regelen

Zelf uw zaken regelen zonder rekening te houden met onze openingstijden of wachttijden? Dat kan!

Gewoon online, wanneer u dat wilt. Ook 's avonds en in het weekend. Ontdek het gemak.

Ga naar Mijn Woonforte

Tips?

Is u iets opgevallen op de site wat beter kan of mist u informatie? Laat het ons weten!
service@woonforte.nl