Rode Dorp

In de wijk Het Rode Dorp in Alphen aan den Rijn vervangt Woonforte 172 eengezinswoningen voor 172 nieuwbouwwoningen. De sloop- en nieuwbouw gaat in drie fases. 

Veel gevraagd over Rode Dorp

Kan ik als eenpersoonshuishouden van het Rode Dorp met mijn stadsvernieuwingsurgentie reageren op eengezinswoningen?

Ja, dat kan. De regel dat een eenpersoonshuishouden niet meer kan reageren op een eengezinswoning met meer dan drie kamers, geldt niet voor bewoners van het Rode Dorp met stadsvernieuwingsurgentie. 

Bent u een eenpersoonshuishouden?
Neemt u dan contact op met één van de wooncoaches van het Rode Dorp. Zij passen uw keuzemogelijkheden in het systeem van Huren in Holland Rijnland aan. Dan kunt u toch reageren op de door u gewenste woning.

De contactgegevens vindt u op onze site.

Ik woon in het Rode Dorp. Waar kan ik schade aan mijn woning melden?

Tijdens de werkzaamheden in het Rode Dorp gaan wij zo zorgvuldig mogelijk te werk. Toch kán het voorkomen dat er door onze werkzaamheden schade ontstaat aan of om uw woning. Het is dan makkelijk als u dit op één plek kan melden. Zonder dat u zelf hoeft uit te zoeken wie de schade veroorzaakt heeft. Daarom is het schadeloket voor het Rode Dorp gestart per 1 januari 2021.

Schadeloket
Dit is een centraal loket waar u schades meldt, en schriftelijke en telefonische meldingen worden behandeld. Dit loket werkt onafhankelijk en is rechtstreeks te bereiken via de website www.rodedorpalphen.nl.

Hoe werkt het schadeloket?
Wanneer u vermoedt dat u schade heeft als gevolg van de sloop, nieuwbouw of van de herinrichting van de straten, meldt u dit via een formulier:

  1. Ga naar de pagina Contact op website www.rodedorpalphen.nl.
  2. Kies voor de optie ‘Schade melden’.
  3. Vul het formulier in.
  4. Klik op 'versturen'.

Uw schademelding komt bij het schadeloket binnen. Zij nemen contact met u op voor de behandeling van uw schademelding.

Ik ga nu al verhuizen, hoe moet ik de woning opleveren?

De standaard regels van de woningoplevering zijn van toepassing, met deze uitzonderingen:

  • Vloerbedekking en gordijnen mogen blijven liggen/hangen
  • De woningen moeten bezemschoon opgeleverd worden
  • Alle meubels zijn verwijderd

Waar vind ik meer informatie over de plannen voor het Rode Dorp?

Wij informeren de bewoners via nieuwsbrieven en informatiebijeenkomsten. De plannen over het Rode Dorp staan uitgebreid op onze website.

Het laatste nieuws over de werkzaamheden in het Rode Dorp kunt u volgen op www.rodedorpalphen.nl.  Daar vindt u informatie van alle organisaties die aan de vernieuwing van het Rode Dorp werken. Dit zijn Woonforte, ERA Contour, gemeente Alphen aan den Rijn en Heijmans. 

U kunt u zich op de website aanmelden voor de nieuwsberichtenservice. Dan blijft u altijd op de hoogte.

Kan ik mij nog aanmelden voor de klankbordgroep sloop/nieuwbouw Rode Dorp?

Nee, de werkgroepen zijn nu meer dan een jaar samen aan het werk en hebben tijdens meerdere bijeenkomsten bijgedragen aan de plannen voor het Rode Dorp. Het is lastig voor nieuwe mensen om hierbij aan te sluiten.

Waar kan ik als huurder mijn vragen stellen over de sloop en nieuwbouw van het Rode Dorp?

Via een email naar: rodedorp@Woonforte.nl. Kijk voor meer informatie over het Rode Dorp op onze website.

Heeft u een vraag, tip, een compliment of juist een klacht over de werkzaamheden in het Rode Dorp? Dan kunt u deze doorgeven via het formulier Contact op www.rodedorpalphen.nl, de gezamenlijke website van Woonforte, ERA Contour, de gemeente en Heijmans. 

Het Schadeloket zorgt er voor dat uw vraag of klacht in behandeling wordt genomen.