Huurtoeslag

Huurtoeslag is een financiële tegemoetkoming van uw huur. U vraagt dit aan bij de Belastingdienst. Vanaf 1 januari 2020 hebben meer huurders recht op huurtoeslag door een wijziging in de wet. Controleer daarom of u in aanmerking komt via toeslagen.nl/huurtoeslag. Huurtoeslag terugvragen over 2020 kan nog tot 1 september 2021!

Veel gevraagd over Huurtoeslag

Kan ik ook langs gaan bij de Belastingdienst?

Nee, zonder afspraak is dat niet mogelijk. Voor het maken van een afspraak kunt u gratis de BelastingTelefoon (0800 – 0543) bellen. Het adres is: Prinses Beatrixlaan 512, 2595 BL Den Haag. 

Is huurtoeslag bij een groot huishouden en een hogere huur mogelijk?

Heeft u een huishouden van 8 of meer personen? En is de huur hoger dan € 752,33? Dan kunt u toch huurtoeslag aanvragen. De huurtoeslag wordt berekend over € 752,33. Voor het deel van uw huurprijs boven dit bedrag, krijgt u geen huurtoeslag.

Met welke huurprijs wordt huurtoeslag berekend?

De huurtoeslag wordt berekend op basis van de kale huurprijs. De kale huurprijs is alleen de huur, dus zonder bijkomende kosten. Ontvangt u huurkorting? Dan is de kale huurprijs: de kale huur min de huurkorting. De servicecomponenten reinigen, elektra en huismeester kunt u ook opgeven voor de huurtoeslag. Per component voor maximaal € 12,00.

Bent u jonger dan 23 jaar? Dan geldt een lagere huurprijs waarvoor u huurtoeslag kunt aanvragen.

Mijn inkomen is gedaald. Kan ik huurtoeslag aanvragen?

Als uw inkomen minder is geworden, heeft u mogelijk recht op huurtoeslag (via de Belastingdienst) of woonkostentoeslag (via de gemeente). U kunt hiervoor een proefberekening maken op de website van de belastingdienst.

Voor de woonkostentoeslag kunt u contact opnemen met het Serviceplein (voorheen WMO-loket) van de gemeente. U kunt hiervoor eventueel hulp inroepen van Het gilde of De papierwinkel.

Komt u er helemaal niet uit? Dan maken we een afspraak voor u met de klantconsulent. Dat kan via e-mailadres: service@woonforte.nl of via telefoonnummer (0172) 418 518. Hiervoor hebben wij al uw inkomstengegevens van het huidige en het vorige jaar nodig (loonstrookjes, uitkering specificaties).

Ik ontvang huurtoeslag. Hoe gaat dat na de jaarlijkse huurverhoging?

Op 1 juli wordt jaarlijks de huur verhoogd. Uw nieuwe huurbedrag kan gevolgen hebben voor de huurtoeslag. U moet uw nieuwe huurprijs zelf doorgeven aan de Belastingdienst via www.toeslagen.nl.

U heeft hiervoor een DigiD nodig. De Belastingdienst berekent op basis van uw nieuwe huurprijs uw nieuwe voorschotbedrag. Door de verwerkingstijd bij de Belastingdienst kan het maximaal 13 weken duren voordat uw bedrag is aangepast en u deze op uw rekening ontvangt.

Wat is het gevolg voor huurtoeslag na een overlijden?

Het is belangrijk om te kijken op welke naam de toeslag staat.

Staat de toeslag op uw naam en is uw toeslagpartner, kind of een medebewoner overleden?
Dan verandert de samenstelling van uw huishouden. De Belastingsdienst past uw toeslagen hierop aan. U krijgt hierover vanzelf bericht.

Is de persoon op wiens naam de toeslag stond, overleden?
Dan zet de Belastingdienst de toeslag stop. De informatie die zij hiervoor nodig hebben, krijgen zij van de gemeente.

Bent u de toeslagpartner van de overleden persoon?
Dan zet de Belastingdienst de toeslag op uw naam. U krijgt hierover zo snel mogelijk bericht.

Bent u medebewoner van de overleden persoon?
Dan kunt u zelf toeslag aanvragen.

Woonde de persoon op wiens naam de toeslag stond alleen?
Dan krijgen zijn erfgenamen vanzelf bericht over de stopzetting van de toeslagen van de overledene.

Er wijzigt iets in mijn situatie, heeft dit invloed op mijn huurtoeslag?

Verandert er iets in uw leven? Heeft u bijvoorbeeld een nieuwe baan en bent u meer gaan verdienen? Of bent u pas gaan samenwonen? Vaak heeft zo'n verandering gevolgen voor uw toeslag.
U kunt uw wijzigingen zelf doorgeven aan de Belastingdienst via www.toeslagen.nl.

U heeft hiervoor een DigiD nodig. Als u hier hulp bij nodig heeft, dan kunt u een afspraak maken met een van onze klantconsulenten. Dat kan via service@woonforte.nl of via telefoonnummer (0172) 418 518.

Hoe kan ik huurtoeslag aanvragen?

U kunt huurtoeslag aanvragen met het aangifteprogramma van de Belastingdienst. U heeft hiervoor de volgende gegevens nodig:

  • DigiD van alle personen met inkomen
  • BSN nummer (dat is uw oude sofinummer) van alle mensen boven de 18 jaar die in de woning wonen. Dit nummer staat in het Nederlandse paspoort of op de identiteitskaart, rijbewijs, loonstrook, jaaropgaaf, zorgpas of zorgpolis
  • Het gezinsinkomen van dit jaar. Hier kunt u een jaaropgave, drie loonstroken, belastingaangifte of een IB-60 formulier voor gebruiken.

Het is belangrijk dat u de gegevens van alle bewoners aanlevert, dus ook die van medehuurders en medebewoners. Als u liever een papieren formulier invult, kunt u de Belastingtelefoon bellen om dit thuisgestuurd te krijgen. U kunt hen bereiken op telefoonnummer 0800 - 0543 (gratis). Op dit formulier vragen ze naar het Kamer van Koophandel nummer van Woonforte. Dit is 28023102. Verwerking aanvraag Het duurt ongeveer 8 weken om uw aanvraag te verwerken. Via Mijn toeslagen kunt u de status van uw aanvraag volgen. U hoeft maar 1 keer huurtoeslag aan te vragen. Daarna krijgt u de toeslag elk jaar vanzelf.

Kom ik in aanmerking voor huurtoeslag?

Dat hangt af van uw situatie. U komt in aanmerking voor huurtoeslag als:

  • U 18 jaar of ouder bent
  • U minderjarig en getrouwd bent
  • U en uw medebewoners de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning hebben
  • Iedereen die bij u woont, op uw adres ingeschreven is bij de gemeente
  • U een zelfstandige woning huurt. Dit is een woonruimte met een eigen toegangsdeur, een eigen toilet en keuken
  • Uw huur (inclusief servicekosten) niet te hoog of te laag is 
  • Uw inkomen niet te hoog is
  • Uw eigen vermogen laag is

Proefberekening

Op de website van de Belastingdienst kunt u een proefberekening maken om te zien of u in aanmerking komt voor huurtoeslag, zorgtoeslag en/of kinderopvangtoeslag.