Slimme meters

Alle Nederlandse huishoudens krijgen een slimme meter aangeboden.

De slimme meter is een digitale meter waarvan de standen op afstand worden uitgelezen door de energieleverancier en de netbeheerder. U hoeft dus geen meterstanden meer door te geven aan uw energieleverancier en/of er hoeft geen meteropnemer meer langs te komen.

De slimme meter meet het stroomverbruik en geeft de standen van de gasmeter door. Oude gasmeters kunnen niet met de slimme meter communiceren; de netbeheerder vervangt die gelijktijdig met de elektriciteitsmeter. Dit kost niets extra.

Veel gevraagd over Slimme meters

Liander wil een slimme meter plaatsen in mijn woning. Mag dat van Woonforte?

Algemeen

Ja, dat mag. U mag hieraan meewerken. Hiervoor hoeft u geen toestemming aan ons te vragen.

Liander is uw netbeheerder. Zij leggen kabels en leidingen aan en beheren het energienetwerk in uw regio. Uw meterkast is hierop aangesloten.

Tussen 2015 en 2023 biedt Liander aan huishoudens in deze regio gratis een slimme meter aan. Hierover krijgt u vanzelf bericht van Liander. Meer informatie hierover vindt u op www.liander.nl.

Waarom krijg ik een slimme meter van Liander?

Algemeen

Met de oude meter vervalt straks het dag- en nachttarief. Slimme meters kunnen dit onderscheid wel blijven maken. De meterstanden worden automatisch uitgelezen.
U hoeft dus geen standen meer door te geven. Ook ontvangt u van Liander tussentijdse overzichten van uw energieverbruik. Kortom, allemaal voordelen. En het kost u niets extra.

Mag ik de slimme meter weigeren?

Algemeen

Ja, dat mag. Maar dit heeft wel gevolgen. Meer hierover leest u op www.liander.nl.

Van wie is mijn slimme meter?

Algemeen

De slimme meter is eigendom van Liander. Heeft u vragen over de meter of wilt u een storing melden? Gaat u dan naar www.liander.nl.

Waarom krijg ik een slimme meter, maar geen nieuwe boilerschakelaar van Liander?

Algemeen

De boilerschakelaar werd vroeger door Liander geplaatst. Deze zorgde ervoor, via een apart signaal van een zendmast, dat de boiler 's nachts automatisch opwarmde. Dit was een service die Liander gratis aanbood.

In de Elektriciteitswet staat dat Liander geen goederen of diensten mag aanbieden waarmee zij concurreren met andere, commerciele bedrijven. Het aan- en uitschakelen van een elektrische boiler is inmiddels een dienst die commerciële bedrijven aanbieden. Daarom kan Liander deze extra service niet meer bieden.

De boiler is in de meeste gevallen losgekoppeld van de schakelaar en wordt continu warm gehouden. 

Waarom doet mijn boiler het niet meer sinds 1-7-2021?

Algemeen

Liander heeft iets gewijzigd in hun stroomvoorziening. Heeft u een boiler? En maakt u gebruik van het dag- en nachttarief? Dan kan dit gevolgen hebben voor u. Dit geldt niet voor de kleinere close-in boilers in bijvoorbeeld de keuken.

 

Automatisch aan/uit schakelen door Liander

Liander schakelde uw boiler 2x per dag automatisch voor u om, tussen het dag- en nachttarief. Dit schakelen gebeurde via een signaal vanuit een zendmast. Dit gaat nu veranderen.

 

Service vervalt per 1-7-2021

In de Elektriciteitswet staat dat energieleveranciers geen goederen of diensten mogen aanbieden waarmee zij concurreren met andere, commerciële bedrijven. Het schakelen van de boiler is inmiddels zo’n dienst geworden. Daarom stopt Liander vanaf 1-7-2021 met deze service. Vanaf dan bent u weer zelf verantwoordelijk voor het aan/uit schakelen van uw boiler. Dit gebeurt niet meer automatisch. Een slimme meter van Liander lost dit probleem helaas niet op voor huurders met een boiler. 

 

Zelf uw boiler aanzetten

U kunt eenvoudig zelf uw boiler aanzetten. De boilerschakelaar bevindt zich in de meterkast (boven de meter) in de aparte boilergroep. Door de rode drukknop in te drukken wordt eenmaal een cyclus water verwarmd. Op het moment dat het water op temperatuur is schakelt de boiler vanzelf uit. De boiler warmt pas weer op als u opnieuw op de rode knop drukt.

Druk op de groene knop om de boiler handmatig te laten stoppen met verwarmen. De rode knop schiet terug als u de groene indrukt. 

 

Woonforte

We begrijpen dat het niet erg praktisch is om elke dag uw boiler te moeten aanzetten. Daarom onderzoeken wij of wij iets kunnen betekenen voor deze huurders. We hopen dit jaar nog met een betaalbare, lange termijn oplossing te komen. Maar voor nu zult u uw boiler steeds handmatig moeten aanzetten.