Slimme meters

Alle Nederlandse huishoudens krijgen een slimme meter aangeboden.

De slimme meter is een digitale meter waarvan de standen op afstand worden uitgelezen door de energieleverancier en de netbeheerder. U hoeft dus geen meterstanden meer door te geven aan uw energieleverancier en/of er hoeft geen meteropnemer meer langs te komen.

De slimme meter meet het stroomverbruik en geeft de standen van de gasmeter door. Oude gasmeters kunnen niet met de slimme meter communiceren; de netbeheerder vervangt die gelijktijdig met de elektriciteitsmeter. Dit kost niets extra.

Veel gevraagd over Slimme meters

Ik heb zonnepanelen. Zit ik zonder stroom als de zon niet schijnt?

Nee, als de zon niet schijnt verbruikt u ‘gewone' elektriciteit via uw energieleverancier. Heeft u op een zonnige dag meer energie opgewekt dan u verbruikt, dan wordt deze extra energie terug geleverd aan het elektriciteitsnet.
Het energiebedrijf verrekent deze (extra) opgewekte energie aan het eind van het jaar met u. Salderen heet dat. Hiervoor is wel nodig dat u uw installatie aanmeldt op www.energieleveren.nl . De installateur helpt u met het aanmelden van uw installatie.

Ik heb zonnepanelen en ik krijg een slimme meter. Wat houdt dat in?

Iedereen in Nederland heeft/krijgt een slimme meter. Met een slimme meter kunnen netbeheerders op afstand uw elektraverbruik en gasverbruik zien (deze gegevens worden via het stroomnet verzonden).

Woonforte adviseert huurders die zonnepanelen krijgen, direct een slimme energie-meter te kiezen. Een oudere meter is weliswaar geijkt voor het verbruik, maar niet voor het terug laten tellen van de opbrengst van zonnepanelen.

Bij de gedachte aan de slimme meter vrezen sommige mensen voor hun privacy. Dat is niet nodig. Dat slimme gedeelte kunt u ook uitzetten. Dan moet u wel zelf uw meterstanden doorgeven.

Bijkomende voordelen van plaatsing van een slimme meter zijn dat:

  • U nooit meer meterstanden hoeft door te geven aan uw energieleverancier
  • U online een overzicht kunt zien van uw afname/terug-levering van elektriciteit, gasgebruik en productie van de zonnepanelen (per dag, per maand en per jaar).

U bent niet verplicht een slimme meter te bestellen als u zonnepanelen wilt. De plaatsing van de slimme meter vindt in de regel op een andere dag plaats, dan de plaatsing van zonnepanelen. Voor meer informatie over slimme meters in het algemeen, zie www.slimmemeter.nl .

Ik wil van de gasmeter af. Kan dat?

Ja dat kan. Er is een mogelijkheid om de gasmeter te laten verwijderen. De gasmeter is niet van Woonforte, maar van Liander. Neemt u contact op met Liander. De gasmeter hoeft niet te worden teruggeplaatst als u de woning opzegt.

Als u nog wel op gas kookt of via gas de verwarmingsketel opwarmt dan moet u eerst dit om (laten) zetten naar apparatuur dat werkt op elektra. De investering hiervoor is voor uzelf.

Waarom krijg ik een slimme meter van Liander?

Met de oude meter vervalt straks het dag- en nachttarief. Slimme meters kunnen dit onderscheid wel blijven maken. De meterstanden worden automatisch uitgelezen.
U hoeft dus geen standen meer door te geven. Ook ontvangt u van Liander tussentijdse overzichten van uw energieverbruik. Kortom, allemaal voordelen. En het kost u niets extra.

Liander wil een slimme meter plaatsen in mijn woning. Mag dat van Woonforte?

Ja, dat mag. U mag hieraan meewerken. Hiervoor hoeft u geen toestemming aan ons te vragen.

Liander is uw netbeheerder. Zij leggen kabels en leidingen aan en beheren het energienetwerk in uw regio. Uw meterkast is hierop aangesloten.

Tussen 2015 en 2021 biedt Liander aan huishoudens in deze regio gratis een slimme meter aan. Hierover krijgt u vanzelf bericht van Liander. Meer informatie hierover vindt u op www.liander.nl.

Wanneer gaat Woonforte mijn huis isoleren?

Bij planmatige onderhoudswerkzaamheden aan de gevel worden woningen nu ook geïsoleerd.
Via Mijn Woonforte kunt u zien of uw woning dit jaar aan de beurt is. U krijgt hier altijd vooraf bericht over.

De komende jaren gaat Woonforte veel huurwoningen isoleren. Om te kunnen voldoen aan de verpliching van CO2-neutraal in 2050 is het beter isoleren van woningen een eerste stap. We kunnen niet overal tegelijk langskomen, maar we werken een plan van aanpak uit om binnen 10 jaar alle woningen op minimaal energielabel B te krijgen.

Ik wil mijn woning laten isoleren. Kan dat?

Als u uw huurwoning wilt (laten) isoleren dan heet dat een woningverbetering. Dat kan zijn dubbel glas, spouw-, dak-, of vloerisolatie. U kunt dit bij ons aanvragen en wij voeren de werkzaamheden dan voor u uit. U betaalt hier huurverhoging voor. De hoogte van de huurverhoging hangt af van de aanpassing die u wilt.

U dient uw aanvraag woningverbetering eenvoudig en snel in via het formulier Woningverbetering door Woonforte.

Mag ik de slimme meter weigeren?

Ja, dat mag. Maar dit heeft wel gevolgen. Meer hierover leest u op www.liander.nl.

Van wie is mijn slimme meter?

De slimme meter is eigendom van Liander. Heeft u vragen over de meter of wilt u een storing melden? Gaat u dan naar www.liander.nl.

Waarom krijg ik een slimme meter én een nieuwe boilerschakelaar van Liander?

De boiler is geschakeld aan de slimme meter. Als er een nieuwe meter geplaatst wordt, moet daarom ook de boilerschakelaar vervangen worden.

Gebeurt dit niet, dan kan de boiler geen dag/nacht-signaal ontvangen van de slimme meter. Het water in de boiler zou dan ook tijdens het hoogtarief constant op temperatuur blijven. Nu wordt dit alleen gedaan tijdens het goedkopere laagtarief/nachtstroom. Het blijft uiteraard mogelijk om tijdens het hoogtarief de boiler op te warmen.

Liander heeft een boilerschakelaar geplaatst, maar deze werkt niet. Hoe meld ik dat?

De boilerschakelaar is een dienst/levering van Liander. Eventuele vragen en storing kunt u aan Liander doorgeven via www.liander.nl.